Tilaa syöte syöte Energiaviesti
Syötteen kokonainen osoite. 1 tunti 18 min sitten

Päästä kevätauringon säteet sisälle

Pe, 15/03/2019 - 14:03



Nyt kannattaa panostaa viihtyisyyteen ja mukavuuteen pesemällä ikkunat puhtaiksi. Talvikautena ikkunoihin kertyy nokea ja pölyä. Ne kannattaa pestä pois jo nyt, kun eteen tulee aurinkoisia, plussan puolella olevia päiviä.

Keväällä ikkunoihin kertyy lisäksi siitepölyä, jotka kannattaa pestä laseista pois toisella, kevyemmällä pesukerralla ennen kesää. Puhtaat ikkunat vähentävät sisävalaistuksen tarvetta ja säästävät valaistukseen käytettävää sähköä.

Näin keväällä, kun asunnoissa ei ole vielä viilennystarvetta, on energiatehokasta nauttia myös auringon lämmittävistä säteistä ja vähentää lämmitystarvetta.

Kuva: Scanstockphoto

Kuivausrumpu voi olla sähkösyöppö

Pe, 01/03/2019 - 12:13



Tyhjennä myös koneen vesiastiaan kertynyt vesi jokaisen käyttökerran jälkeen. Myös ylimääräinen vesi vesisäiliössä nostaa energiankulutusta. Näiden lisäksi myös kondensaattori kaipaa puhdistusta muutaman kerran vuodessa.

Lue kuivausrummun käyttöohjeesta miten laitetta kannattaa hoitaa. Hoito-ohjeet poikkeavat hieman perinteisillä kondensoivilla malleilla ja nykyaikaisemmilla, vähemmän kuluttavilla lämpöpumpputoimisilla malleilla.


Sähköautolla Suomen talvessa

To, 21/02/2019 - 13:36





Matkalla ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia, vaikka keli oli raskas ja vaikea. Lunta, lumivalleja tiellä, jäätä, rekkojen ohittelua ja lämpötilat lähdön -2 asteesta pohjoisen -23 asteeseen. Olimme liikkeellä kahdella autolla. Taktiikkana oli lisäksi pysähtyä eri pikalatauspisteillä, jotta saamme käsityksen latauspisteiden toimivuudesta ja saavutettavuudesta.

Olimme reissussa kahdella erilaisella sähköautolla, Hyundai Kona Electricillä ja Jaguar I-Pacella. Kumpikin auto selvisi reissusta ongelmitta, eivätkä talvikelit tuoneet juurikaan yllätyksiä. Päinvastoin ajo-ominaisuudet olivat hyvät ja autojen toimivuus huippua.

Ainoat talven tuomat poikkeamat olivat Kona Electricin latausluukun sisään pakkautuva lumi ja I-Pacen kerran jumiin jäänyt takaoven kahva, joka ei vetäytynyt oven sisään liikkeelle lähdön jälkeen. Tämäkin vika korjautui itsestään auton oltua hetken parkkihallissa. Konassa latausliitin jouduttiin pariin kertaan puhdistamaan lumesta, jotta lataus saatiin käyntiin. Lumiongelmaan tullee jollain ajalla ratkaisu pienellä tiivisteen lisäämisellä latausliittimen suojakanteen.


Sähköautolla pärjää hyvin Suomen talvessa pitkälläkin matkalla.

Talvi syö virtaa

Hyundai Kona Electric on varustettu 64 kWh ja Jaguar I-Pace 90 kWh:n akkukapasiteetilla.  Täyssähköautoina nämä kuuluvat ryhmään, jolla yhdellä latauksella hätyytellään jo yli 400 kilometrin ajomatkoja.

Konan WLTP-mittauksen mukainen kantama täydellä akulla on 449 kilometriä ja I-Pacen 470 kilometriä. Toki suuremmat maantienopeudet ja kovat pakkaskelit nostavat kulutusta ja laskevat tätä yhdellä latauksella ajettavaa matkaa, mutta sama tapahtuu myös polttomoottoriauton kohdalla.

Jaguarin kaksi sähkömoottoria osoittautuivat suuremmasta akusta ja WLTP-mittauksen mukaisista arvoista sen verran enemmän sähköä kuluttaviksi, että talvikeleissä maksimiajomatka latauksella putoaa lähelle 300 kilometriä.

Näyttää siltä, että I-Pacen akun kapasiteetista on käytettävissä runsaat 80 kWh. Eräiden aiempien arvioiden mukaan noin 81 kWh. Kulutus vaihteli Rovaniemen matkan aikana latauspisteiden välisellä matkalla 23,8 ja 25,2 kWh:n välillä sadalla kilometrillä. 

Konan akun ilmoitettu käytettävissä oleva kapasiteetti on todellinen käytettävissä oleva nettokapasiteetti eli 64 kWh. Jaguar ja moni muu ilmoittaa akun bruttokapasiteetin eli käytännössä näiden kahden auton akkukapasiteetin ero näyttäisi olevan 64 kWh vastaan 81 kWh.




Toimivaa pikalatausinfraa

Reissuun lähdettiin yli 90 prosentin varaustilassa olevilla akuilla pääkaupunkiseudun lähellä nollaa olevista lämpötiloista. Ensimmäinen pysähdyspiste oli Jaguarilla Jyväskylän keskustassa Virtapisteen pikalaturilla ja Hyundailla Jyväskylän Palokassa Lidlin pikalaturilla, joissa ulkoilman lämpötila oli laskenut -4 asteeseen. Molemmat laturit toimivat moitteetta. Kulutukset näyttivät tälle välille Hyundaille 18,5 kWh ja Jaguarille 24,9 kWh sadalle kilometrille.

Nyt oli lounastauko ja eväiden hakutauko paikallaan. Samalla autojen akut latautuivat. Huomaamatta hieman liian pitkän tauon vuoksi Jaguarin akku latautui jo 94 prosenttisesti varaustilaan. Matka-ajossa akkuja ei yleensä kannata ladata täyteen, koska varaustilan noustessa lataus hidastuu sitä enemmän, mitä lähempänä täyttä lataustilaa ollaan. Hyundai lataa täydellä teholla hieman alle 80 prosentin arvoon ja Jaguar noin 85 prosentin arvoon. Hyundailla tauon pituudeksi tuli tässä kohdassa 56 minuuttia ja Jaguarilla noin tunti 15 minuuttia.

Seuraava pysähdyspaikka Hyundailla oli Hesburger Siikalatva Pulkkila ja tähän 256 kilometrin siirtymään akkua kului 67 prosenttia, mihin luonnollisesti vaikuttivat pienemmät nopeusrajoitukset ja muu liikenne. Koko reissun keskikulutus oli laskenut lukemaan 17,5 kWh/100 km. Jaguarilla pysähdyttiin Kärsämäen Juustoportilla, jonne Jyväskylästä kertyi 226 kilometriä. Jaguarissa tämän välin kulutus oli 23,8 kWh sadalle kilometrille eli hieman pienemmällä kulutuksella kulki Jaguarkin.

Autot siis tuttuun tapaan lataukseen ja miehet ravintolaan sisälle syömään ja kahville. Samalla hoitui muutama sähköposti ja sosiaalisen median päivitys.

Hyundailla tauon pituus oli 56 minuuttia ja Jaguarilla tunti 15 minuuttia ennen kuin kuljettajat palasivat ratin taakse.

Seuraavaksi kohteeksi Hyundailla valikoitui Neste Tupasvilla Kemissä, jonne oli matkaa 196 kilometriä ja Jaguarilla Kuivaniemen Neste Nelosparkissa, jonne matkaa kertyi 198 kilometriä. Autojen keskikulutukset pysyivät ennallaan, Hyundaissa 17,6 kWh ja Jaguarissa 23,6 kWh:ssa sadalla kilometrillä.

Määränpäähän oli matkaa Hyundailla hieman yli sata kilometriä, joten autoa ladattiin vain sen verran, että päästiin perille, matka jatkui jo 27 minuutin kuluttua. Jaguarin latauspisteeltä matka perille näytti 157 kilometriä, mutta sen annettiin latautua hieman pidempään, jotta toimintasädettä on perillä reilusti jäljellä. Jaguarilla tauko venyi lopulta 48 minuuttiin. Päivän viimeisellä välillä nähtiin kohonneen pakkasen -11 – -16 astetta ja ehkä myös hieman painavamman kaasujalan ja vastatuulen vuoksi matkan suurin kulutuslukema 25,2 kWh sadalle kilometrille. Hyundaissa viimeinen väli näkyi toki myös keskikulutuksen kasvuna, joka oli lopulta tälle yhteensä 824 kilometrin matkalle 17,9 kWh sadalle kilometrille, kun Jaguarilla päädyttiin lukuun 24,6 kWh sadalle kilometrille.

Jaguaria ei Rovaniemellä kytketty yöksi lataukseen hotellin pihalla, koska aamulla halusimme nähdä, miten auto lämpenee pakkasesta ilman esilämmitystä ja joka tapauksessa sen jälkeen siirryttiin Rovaniemen keskustan ostoskeskuksen parkkihalliin pikalatauspisteelle esittelemään autoja ja palaveriin.


<

Mukavasti samana päivänä perille pohjoiseen

Kokonaisuudessaan tämä 824 kilometrin matka sujui Hyundailla reilussa 12 tunnissa, josta ajamisen osuus oli 9 tuntia 55 minuuttia ja latausten osuus 2 tuntia 19 minuuttia. Jaguarilla matkaan kului noin tunnin verran enemmän, pidempien lataustaukojen vuoksi.

Reissu oli sanalla sanoen helppo ja lataustauot hyödynnettiin muuhun tekemiseen. On toki ymmärrettävää, että kiireisemmät ihmiset saattavat ihmetellä tätä asennetta, mutta toisaalta tehdyn mittaisia pitkiä ajomatkoja hyvin harva tekee yhden päivän aikana. VTT:n tutkimusten mukaan 79 prosentilla autoilijoista harvemmin toistuva pidempi matka on alle 500 km ja tähän lukemaan molemmilla autoilla pääsee yhdellä välilatauksella, kuten tehty reissu osoitti.

Jo nykyinen latausinfra riittää hyvin tällaiseen pidempäänkin matkustamiseen sähköautolla. Lahden ja Rovaniemen välillä on nykyisin jo 17 pikalaturia, joten oli vain valittava, missä niistä pysähtyy. Lisäksi, vaikka laturi olisikin varattuna, on ison akun turvin helppo ajaa seuraavalle latauspisteelle. Tämä ei toki poista sitä tosiasiaa, että latauspisteitä tarvitaan tulevaisuudessa vieläkin lisää, mutta niitä on myös tulossa sähköautokannan lisääntyessä.

Erityinen toive sähköautoilijalta latausinfran parissa toimijoille olisi panostus suurteholatureihin valtateiden varrella. Sellaisen avulla 80 prosentin varaustason saavuttaminen sujuisi jopa 21 minuuttia nopeammin. Auton hankintaa näiden latureiden puute ei toki estä, mutta on mukava tietää, että tulevaisuudessa autolla tehtävät matkat ovat nopeampia – autojen puolesta valmius löytyy jo.

Teksti: Ari J. Vesa ja Tuukka Heikkilä
Kuvat: Ari J. Vesa

Laturilta laturille

To, 21/02/2019 - 13:10

Sähköautolla liikkuminen vaatii vielä pienen etukäteissuunnittelun. Jotta matka sujuu mahdollisimman joutuisasti, kannattaa etukäteen selvittää mistä löytyvät reitin varren pikalatauspisteet sopivin välimatkoin. Latauspisteitä löytyy riittävästi jouheaan matkantekoon.

Latauspisteet löytyvät esimerkiksi suomalaisen www.latauskartta.fi -sivuston kautta tai www.plugshare.com -sivustolta. Plugsharelta löytyy myös kätevä puhelimeen tai tablettiin ladattava appi. Palvelujen käyttö on ilmaista.

 

Hanki lataustagit

Sähköauton lataamista varten tarvitaan vielä toistaiseksi latauspistettä operoivan yrityksen RFID-tagi, samaan tapaan kuin huoltoasemia varten tarvitaan kunkin ketjun oma luottokortti, jos luottokorttia haluaa käyttää.

Paljon sähköautolla liikkuvan kannattaa hankkia ainakin Virta, K-lataus, PlugIt ja Fortum Charge&Drive -tagit. Motoneteillä on kanta-asiakkailleen oma latausjärjestelmä, joka toimii avaamisen jälkeen ajokortin viivakoodilla. Edelleen saattaa matkalta löytyä myös latauspisteitä, jotka eivät vaadi minkäänlaista tunnistautumista. Suomeenkin on tulossa latauspisteet yhden tagin alle yhdistävä Plugsurfing-tagi, joka yhdistää Euroopan laajuisesti 75000 latauspistettä.

Latauksen voi usein käynnistää myös verkkosivun, sovelluksen tai tekstiviestin avulla, mutta käytännössä tagin käyttäminen on helpointa ja myös toiminta niillä on varminta. Virralla on käytössä myös luottokortin kokoinen tunnistautumiskortti.

Neljä RFID-tagia saattaa kuulostaa paljolta, mutta ne kulkevat keveinä ja pieninä kätevästi mukana auton avaimeen kiinnitettynä. Toimiva tapa on myös säilyttää RFID-tageja autossa.


Pikalatauspisteiden määrä tulee kasvamaan sähköautojen yleistyessä.


Ennakoi vähän

Lataustaukoja suunnitellessa kannattaa myös hieman ennakoida. Joskus latauspiste saattaa olla varattu, mutta jos akussa on hieman ylimääräistä virtaa jäljellä, voi siirtyä seuraavalle latauspisteelle.

Latauspisteitä on tulossa myös lisää. Nykyisten yhteyteen rakennetaan useampi pikalaturi ja jo nyt esimerkiksi K-lataus on varustanut kaikki pikalatauspisteet kahdella pikalaturilla ja usealla Type2-laturilla.

Type2-laturi on pikalaturia hitaampi vaihtoehto, mutta kun niitä on useimmiten pikalatauspisteiden yhteydessä, saa sähköautoilija aina virtaa, vaikka pikalaturi olisikin hetken varattu. Tietenkin hätätilassa saa virtaa kaikista normaaleista ulkona olevista schuko-pistorasioista eli kotitalouspistorasioista, jotka ovat tuttuja kotoa.

 

Myös kolmivaihelatausta

Osa sähköautoista pystyy hyödyntämään myös punaisia kolmivaihepistorasioita, joita löytyy meillä Suomessa yleisesti. Valtaosa maailman sähköliittymistä on yksivaiheisia ja kaikki valmistajat eivät ole katsoneet tarpeelliseksi varustaa autoa esimerkiksi 3x16 A laturilla.

Kolmivaihelataus löytyy nykyisistä autoista Renault Zoesta, BMW i3:sta, Audi e-Tronista sekä kaikista Teslan malleista. Volkswagenin uudesta e-Golfista löytyy kaksivaihelataus ja muista Suomessa myynnissä olevista autoista yksivaihelataus.

Käytön kannalta olisi ideaalista, että jokaiseen ladattavaan autoon saataisiin vakiona 3x16 A laturi, jolla saisi 11 kW lataustehon.

Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa

3D-television paluu?

To, 21/02/2019 - 09:39


kTelevisioala on hurjan myllerryksen kourissa. Vanhat mallit joutavat pian kierrätykseen, kun uudet 75–100 tuumaiset televisiot rynnivät kauppoihin. Esimakua tulevasta saatiin tammikuun vuotuisilla CES-messuilla Las Vegasissa.

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia, ennakoivat alan markkinatutkimukset. Paneelituotannon kasvun vanavedessä tulevat myös nykyistä edullisemmat jokamiehen OLED-telkkarit.

Samalla Samsungin QLED ja LG:n Nano Cell -ratkaisut optimoivat LCD-paneelin suorituskyvyn. Kuvanlaadussa ne kilpailevat OLEDin kanssa lähes tasaväkisesti – ja etuna ne ovat edullisempia valmistaa.

Tänä vuonna 4k-tarkkuuden 65-tuumaiset voivat tarjouksissa lähestyä 500 euron rimaa. 75-tuumaiset voidaan taas puskea 700-1000 euron hintaluokkaan.

 

Paino ja virrankulutus putoavat

Uusissa tv-malleista virrankulutus ja paino putoavat kautta linjan. Valmistajien tähtäimessä on puolittaa nykyisten 85-tuumaisten jopa 40-50 kiloa paino ja 200-400 watin virrankulutus.

65-tuuman tv:t painavat myös vielä paljon, keskimäärin 25-30 kiloa. Haittana raskaiden televisioiden siirtoon tarvitaan kaksi henkilöä – ja tv:n ensimmäinen sijoituspaikka lukitsee sisustusratkaisun vuosiksi eteenpäin.

Kasvava kaupungistuminen ja vuokra-asumisen yleistyminen vaativat kuitenkin kevyesti muutossa kulkevaa televisiota. Sisustus- ja stailaustrendien eläessä modernit parit ja singlet vaativat nyt tv:ltä helppoa siirrettävyyttä.


Rullattava televisio tulee

LG:n kehittämä rullattava OLED-televisio tuo ongelmaan ratkaisun. Rullatv on pitkulainen laatikko, josta tv-ruutu rullautuu ulos tarvittaessa. Se tarjoaa myös hypertarkan 8k-kuvan ja jopa 98-tuuman ruutukoon.

Laatikko on helppo siirtää. Lisäetuna tv:n iso musta ruutu ei enää hallitse olohuoneen ilmettä silloin, kun tv:tä ei katsella. Ratkaisu tukeekin hyvin konmaritus-trendiä, joka tähtää turhan tavaran minimointiin.

Myös QLED ja Nano Cell - televisiot kevenevät. Tällä hetkellä optimaalinen 80-110 watin A+ -virrankulutus ja 10-15 kilon paino saavutetaan vasta 55-tuumaisissa. 65-tuumaiset pyritään jatkossa pudottamaan samaan kategoriaan.


LG:n rullattava televisio tarjoaa hypertarkan 8k-kuvan ja jopa 98-tuuman ruutukoon. Etuna tv ei hallitse olohuonetta silloin, kun sitä ei katsella. Innovaatio sopii hyvin moderniin konmaritus-sisustustyyliin.



Rullattava näyttö toimii OLED-tekniikalla ja tuottaa värikylläisen ja kontrastikkaan kuvan kaikista katselukulmista. Paneeli on ohut kuin paperi, ja se laskostuu kätevästi rullalle pitkulaisen tv-laatikon sisään.


Lasiton 3D kypsyy

3D-tv:t kaikkosivat kaupoista ensihuuman jälkeen – eikä ihme. Katselu vaati hankalia laseja, kuva oli hailea, se välkkyi ja aiheutti monille päänsärkyä.

Nykyinen 8k-televisio mahdollistaisi kuitenkin 4k-tarkan 3D-kuvan. Siinä olisi täydellinen musta, syvät värit ja huippunopea ruudun päivitys.

Onko 3D:n paluu seuraava myyntikoukku? Tätä ounastelee yhdysvaltalaisen MIT-korkeakoulun Home3D-prototyyppi. Se loihtii 4k-tarkan 3D-kokemuksen kahdeksaan paikkaan tv:n ympärille.

Hollantilaisen Stream TV -yhtiön Ultra-D taas tukee 140-asteen keilaa, jonka sisällä jokainen näkee 3D-kuvan. Kummatkin toimivat ilman laseja. Yhtiöt lupaavat ensimmäiset 8k-paneelia käyttävät 4k 3D-tuotteet markkinoille tänä vuonna.


8k-tarkkuus soveltuu parhaiten 85-100 tuuman televisioihin. Tulevaisuuden hankkeita ovat seinätelevisiot sekä kolmiulotteinen 4k-televisio, jonka katselussa ei tarvita 3d-laseja.

TV kasvaa seinän kokoiseksi

8k-tv on niin tarkka, ettei silmä havaitse eroa 4k:n rinnalla tavalliselta 1,5 metrin katseluetäisyydeltä alle 75-tuuman kokoluokassa. 8k soveltuukin parhaiten 85-100 tuuman televisioihin.

Viidessä vuodessa kotona voisi olla jopa 200-tuuman seinätelevisio, uskoo Samsung. Tätä ryydittää uusi MicroLED-tekniikka, jonka avulla jättinäytöt kootaan modulaarisesti haluttuun kokoon.

MicroLED on teknisesti tasaveroinen OLED-tekniikan kanssa, sillä molemmissa jokainen RGB-väripiste tuotetaan erikseen. Tämän ansiosta musta toistuu mustana ja värit ovat kylläiset ja kirkkaat.

Paneelit ovat vain parin millimetrin paksuisia ja ne sijoitetaan seinälle magneettien avulla. Haasteena on, miten seinätv:n nykyinen 100 000 euron hintalappu sorvataan kodin kukkarolle sopivaksi?

 

Palvelut laajenevat

Tämä vuoden tv-uutuudet integroituvat nyt Applen iTunesin elokuvatarjontaan ja musiikkiin. iTunes-tuki sisältyy suoraan Samsungin mallistoon, ja tarjoaa leffojen ostamisen, vuokraamisen ja katselun suoratoistona.

Samsung tukee myös Applen AirPlay 2 -tekniikkaa. Sen avulla Applen älypuhelimista, tableteista ja läppäreistä voi toistaa kuvia, musiikkia ja videoita tv:ssä. Samalla ne toimivat tv:n kauko-ohjaimena.

Itunes-tuki on luvassa myös LG:n, Sonyn ja Philipsin tv-mallistoon erikseen ladattavana sovelluksena. Lisähoukuttimena Googlen, Amazonin ja Applen suomea ymmärtävää ääniohjausta sovitetaan televisioille.

 

Ruutuaika kasvaa

Television äärellä vietetty aika on noussut vuodesta 2015 lähtien. Ruutua katsotaan jo 3 tuntia 20 minuuttia vuorokaudessa, kertoo tuore tutkimus Suomesta.

Ja kasvu jatkuu, sillä televisiota käytetään yhä enemmän kaikkeen muuhun kun perinteiseen katseluun. Elokuvien ja YouTuben ohella tv:llä pelataan, se toimii tietokoneen näyttönä ja sillä selataan älypuhelimen sisältöjä.

Ultravähävirtaisten seinätelevisioiden myötä tv voisikin olla jatkuvasti auki, ja toimia viihteen, kommunikaation ja työn vakioratkaisuna moderneissa asunto- ja toimistotiloissa.

Teksti:Pekka Tolonen
Kuvat: Valmistajat


Robotti-imuri tuli taloon

To, 21/02/2019 - 08:23



Lattiallamme lepää suuri musta pyöreä kiekko. Se herää henkiin, kun painan nappulaa, jossa lukee ”clean”. Robotti-imuriin syttyy valo, se piippaa pari kertaa ja ryhtyy hurisemaan.

Robotti alkaa kiertää asuntoamme ympäriinsä. Törmättyään kerran pöydän jalkaan, maltillisella matkanopeudella, se oppii väistämään tämän.

Lentävän lautasen sisällä on selvästi älyllistä elämää.

Olemme saaneet maahantuojalta kokeiltavaksi robotti-imuri Roomba 980:n, alan moninkertaisen testivoittajan. Tarkoituksemme on selvittää erityisesti sitä, miten robotti-imuri ja koira tulevat keskenään juttuun.

Ideana on myös tutkia, mitä apua robotti tarjoaa siivoukseen, kun yksi perheenjäsen kantaa tassuissaan sisään hiekkaa ja pudottelee karvojaan ympäri huushollia.

 

Koukkausliike sohvapöydän takaa

Niin, hetki sitten tämä oli kultainennoutaja Iineksen mielestä ihan tavallinen laiskanpulskea lauantai-iltapäivä. Nyt kaikki on toisin.

Iines haukkuu hurjasti, mutta heiluttaa toki samalla myös häntäänsä. Laitamme pehmoapinan ratsastamaan robotti-imurin päällä ja koira osoittaa suurta rohkeutta pelastamalla lempilelunsa

Iineksen ensireaktio ei ole varsinainen yllätys. Se ei ole vielä, reilun yhdentoista vuoden totuttelun jälkeen, mikään bestis edes tavallisen imurin kanssa.

Kun robotti-imuri on aikansa hääriskellyt ja pitänyt ääntä, niin Iines päättää rentoutua hetken, vaikka väkisin.

Koira asettuu makaamaan sohvan viereen ja huokaisee raskaasti. Silmiään se ei kuitenkaan sulje, vaan vilkuilee koko ajan, missä laite liikkuu.

Silloin robotti-imuri tekee ovelan koukkausliikkeen, kuten Rommel, aavikon kettu. Se kiertää sohvapöydän, iskee takaapäin ja tarraa kiinni koiran häntään.

Pelastamme Iineksen nostamalla robotin ilmaan, jolloin se lakkaa automaattisesti käymästä. Koira katsoo meitä hieman murheellisen näköisenä.

 

Koirissa on eroja

Sitten, päivä päivältä, homma alkaa sujua paremmin. Kun robotti-imuri ryhtyy töihin, niin Iines teputtelee toiseen huoneeseen.

Kun koira on päiväunilla, laitan sen kuonon eteen imurin mukana tulleen virtuaaliseinän, pienen tötsän, joka lähettää robotille signaalia, että tänne ei ole tulemista.

Olen ylpeä Iineksestä. Kodinkoneliikkeen myyjältä kuulen, että suurin osa koirista suhtautuu robotti-imuriin suhteellisen lunkisti, mutta eivät sentään ihan kaikki.

Kerran eräässä perheessä koira ja robotti-imuri olivat kahdestaan kotona, robotti-imuri ryhtyi töihin, mutta koira hermostui tästä niin, että sai vatsavaivoja. Kun isäntäväki tuli kotiin, robotti oli levittänyt tuotoksen tasaisesti ympäri taloa.

Sama kaveri oli kuullut myös kissasta, jolla oli tapana matkustaa lämpimän robotti-imurin kyydissä huoneesta toiseen.


Minäkin totun robottiin

Pikkuhiljaa minäkin totun robotti-imuriin.

Aluksi minua harmittaa, kun Ringaksi ristimäni robo ei pysty hyppäämään paksun villakangasmaton päälle. Tai kun se jää aina jumiin lipaston alle seinän ja maton väliin. Välillä se tuntuu myös yliarvioivan omat voimansa eikä muista hakeutua ajoissa tukiasemaan lataukseen.

Minun, tunnetusti lännen nopeimman imuroijan mielestä, se liikkuu myös aavistuksen liian hitaasti ja jurruttaa yhtä huonetta turhan pitkään.

Pikkuhiljaa suhteemme paranee. Muutamme sisustusta parissa kohtaa hieman robottiystävällisemmäksi ja poistamme jumipaikkoja.

Totuttelen myös ajatukseen, että ihan kaikkeen, vaikkapa sohvien imurointiin, kaveri ei pysty, vaan vaatii rinnalleen perinteisen imurin tai rikkaimurin.

 

Siivouspäivä vaikka joka päivä

Saan robotista myös huomattavasti enemmän irti, kun opettelen käyttämään sen kännykkäsovellusta. Ohjelmoin robotin käynnistymään itsestään tiettyinä päivinä määrättyyn kellon aikaan. Voin seurata sovelluksen kautta töitten edistymistä ja tutkia raportteja tehdyistä siivouksista. Robotti ilmoittaa myös kännykkään, jos se on vaikkapa jumissa jossakin. Halutessani voin käynnistää robon myös etänä mistä vain.

Ratkaiseva oivallus on se, kun ymmärrän irrottautua vanhasta ajattelutavasta, että siivouspäivä on kerran viikossa. Robotti kannattaa laittaa töihin useana päivänä viikossa, sillä tämä estää tehokkaasti, että kämppä ei pääse missään vaiheessa kovin likaiseksi. Koiraperheessä kyllä riittää pientä imuroitavaa vaikka joka päivä.




Tervetuloa laumaan

Muutaman viikon päästä Iineskin on jo yllättävän tottunut robottiin.

Yhtenä päivänä katsomme olohuoneessa jääkiekkoa – pikkuleijonat karvaavat ylhäältä – ja meidän oma aktiivinen karvaajamme ei viitsisi oikein edes väistyä, vaikka robotti tulee ihan viereen pörräämään.

Robotti on otettu lauman jäseneksi. Ehkäpä pysyvästi.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki

 

Äänettä luontoon sähköllä

To, 21/02/2019 - 08:12



Vuosien kehitystyö on tuonut tulosta ja sähkökelkat ovat valmiita tositoimiin. Esled-sähkökelkkojen kehittäjän ja valmistajan Aurora Powertrains Oy:n toimitusjohtaja Ari Karjalainen kertoo yhtiön tehneen ensimmäisen 20 kelkan sarjan, joka on ollut tämän talven ajan päivittäisessä safarikäytössä. Kelkkojen kehityksessä on ollut mukana myös Lapin ammattikorkeakoulu, joten kehitystyön aikana on syntynyt ryhmä ihmisiä, jotka tuntevat sähkökelkkojen kehitystyön.

– Sähkökelkat tuovat uusia ulottuvuuksia luontomatkailuun, kun luontoon päästään ilman polttomoottorikelkkojen ääntä ja pakokaasujen katkua. Matkailijat ovat olleet ihastuneita hiljaisuuteen ja puhtauteen, josta he ovat tulleet nauttimaan Lapin luontoon. Tarjoamme eksklusiivisen kokemuksen uudella tavalla.

Tositoimissa olevista kelkoista kerätään myös jatkuvasti tietoa, jolla pystytään kehittämään kelkkoja edelleen. Auroran toimitilojen seinällä on näyttö, josta on jatkuva yhteys luonnossa oleviin kelkkoihin. Sähkökelkat on varustettu mittausjärjestelmällä ja telematiikan avulla tiedot saadaan toimitiloihin suoraan ilman viivettä.

– Normaalien käyttötietojen, akkujen latauksen, akkujen lämpötilan, sähkönkulutuksen ja nopeuden lisäksi kerätään diagnostikkaa jatkokehitykseen. Pystymme seuraamaan esimerkiksi akkujen kennostoja ja niiden käytöstä mahdollisimman tarkasti, jotta tiedämme mitä pitää jatkossa kehittää, mihin panostaa.

 

Ajo-ominaisuudet parhaiden moottorikelkkojen tasoa

– Olemme luonnollisesti halunneet kehittää kelkasta korkeatasoisen tuotteen, jonka on vastattava parhaiden moottorikelkkojen ominaisuuksia niin käsiteltävyydessä kuin ajo-ominaisuuksissa. Ominaisuudet on saavutettu esimerkiksi akkujen sijoittelulla, jonka ansiosta painopiste on saatu eteen ja matalalle.

Sähkökelkat on tehty valmiiseen, tuotannossa olevaan Lynxin runkoon. – Koko kelkkaa ei kannattanut lähteä kehittämään tyhjästä, vaan panostaa sähkötekniikan liittämiseen toimivaksi todettuun kelkkamalliin.

– Nyt kelkkoja on käytössä safariyrityksessämme Lehtojärven rannassa, joka toimii eräänlaisena koelaboratoriona sarjatuotantokelkoille. Kehitystyö on onnistunut hyvin ja kelkat ovat palvelleet asiakkaita ongelmitta. Saamme kiitosta etenkin käsiteltävyydestä, hiljaisuudesta ja ongelmattomasta toimivuudesta. Luonto on tullut entistä lähemmäksi ja luontokokemus selvästi asiakkaille entistä voimakkaammaksi.

Käsiteltävyyteen ja mukavuuteen vaikuttaa myös se, että sähkökelkan paino on nyt sisällä olevan akuston kanssa hieman polttomoottorikelkkaa kevyempi. Aurora Powertrainsilla on tehty itse myös koko akkupaketit, jotta on saatu panostettua kylmäosaamiseen ja kokonaisuuden hallintaan. Kehitystyössä ollaan huomioitu rungon ja sähkötekniikan yhteensopivuus. Sähköpaketti saadaan liitettyä suoraan valmiin moottorikelkkarungon kiinnikkeisiin.

– Akkuja on sen verran, että niillä päästään kovimmissakin pakkasissa 40 kilometriä. Safarikäytössä kelkoilla tehdään 3 – 4 tunnin matkoja, joiden aikana ajetaan noin 20 kilometrin matka. Kelkan teho on 100 kilowattia eli 134 hevosvoimaa. Safarikäytössä kelkka voidaan ohjelmoida hieman rauhallisemmaksi, jotta vältytään vahingoilta kokemattomien käsissä. Voimme rajoittaa nopeutta ja tehoa. Periaatteessa voisimme ohjelmoida vaikka kuljettajakohtaiset asetukset, kertoo Karjalainen.


Sähköinen tekniikka on koottu kompaktiin pakettiin, joka kiinnitetään tehdasvalmiiseen runkoon katteiden alle.

Mukavuutta ja tehoa

Miltä sitten 134 hevosvoimainen sähkökelkka tuntuu käytännössä? Pääsimme kokeilemaan kahta tehorajoittamatonta sähkökelkkaa Rovaniemen lumille. Rajoittamattomassa kelkassa on kytkin, josta voi valita kolme eri tehoaluetta.

Kelkan käyttöönotto on mukavaa ja vaivatonta, kuten sähköautossa. Avain avainpesään ja virrat päälle napista. Kahvoihin mukavuuslämmitys päälle ja tehovalitsin alimmalle tehoasetukselle. Ensin tietenkin mielen valtaa ajatus, käykö tämä. Ne eihän sähkökelkka tavallaan käy, mutta on tilassa, jolla ajamisen voi aloittaa. Sen näkee merkkivaloista.

Painallus kaasukahvasta ja sähkökelkka lähtee reippaasti liikkeelle alimmallakin tehoalueella. Aivan huikea kokemus päästä lappilaiseen metsään, puhtaille hangille ilman ääntä ja pakokaasujen katkua. Mukava ajettava.

Rohkeasti seuraava tehoalue päälle, voiman lisääntyminen tuntuu ja ajaminen on erittäin mukavaa. Hetkeksi takaisin lähtöpaikkaan kommentoimaan kelkkaa Auroran henkilöstölle, joka kehottaa kokeilemaan tehokkainta ajoaluetta.

Käskystä suurimmat tehot päälle ja nyt on tarjolla kyytiä, jota ei perinteisellä moottorikelkalla koe, vaikka olen itse ajanut aikoinaan sporttikelkalla. Tämän mukavammaksi ei Lapin luonnossa tekniikan avulla liikkuminen voi tulla. Perinteinen moottorikelkka joutuu tekniikan museoon.

Millä rahalla sitten pääsisi sähkökelkan omistajaksi. Ei vielä millään. Ari Karjalainen kertoo, että kelkkojen myynnistä ei ole vielä päätetty. Pohdinnassa on laajentaa safaritoimintaa ja panostaa sen tarjoamiin kokemuksiin. Herää kysymys miksi? Valmis, toimiva ja kiinnostusta herättävä tuote, jolle varmasti löytyisi markkinoita. Toivottavasti näemme suomalaisen sähkökelkan myyntitilastojen kärjessä, etteivät isot kelkkavalmistajat kurvaa vasemmalta ohi.

Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa

Kauppalista kunniaan

Ke, 20/02/2019 - 14:24


Puhelimiin löytyy monenlaisia ostoslistasovelluksia. Ne on kätevä jakaa ja jokainen talouden henkilö voi päivittää listaa ostosten tai tarpeiden mukaan. Kuvassa Maple Median sovellus.

Eläköön vanha kunnon kauppalista joko paperille kirjoitettu tai puhelimeen tallennettu.

Asiantuntija Elina Ovaskainen Motiva Oy:sta kertoo, että kotitaloudet voivat pienentää ruokahävikkiä lisäämällä suunnitelmallisuutta.

– Ennen kauppaan lähtöä kannattaa esimerkiksi katsoa, mitä ruokatarvikkeita kotona jo on ja miettiä, mitä tarvitaan lisää. Hankittavat tuotteet ja niiden määrä on järkevää kirjata ylös kauppalistaan.

Suunnitelmallisuus vähentää osaltaan myös turhaa kaupoissa haahuilua sekä heräteostoksiin sortumista.

– Ja sittenhän voi aina soittaa kaupasta puolisolle, jos kauppalistassa on jotain hämärää, Ovaskainen naurahtaa.

Pieni harkinta tässä vaiheessa ei vähennä mitenkään ruokaan liittyvää elämyksellisyyttä, fiiliksiä ja iloista kokeilua. Päinvastoin, se helpottaa arjen pyörittämistä ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa itseään keittiössä.

 

Pieni on kaunista

Vanha hyvä vinkki kuuluu, että kauppaan ei kannata mennä nälkäisenä. Myös erilaisten paljoustarjousten kanssa kannattaa olla tarkkana.

– Paljoustarjoukset ovat ongelmallisia, jos tuote on vaikkapa herkästi pilaantuva. Valmispakkauksissa yksi homeinen mandariini pilaa helposti myös vieressään olevat. Lisäksi on tavallista, että hedelmiä ei lopulta tulekaan syötyä niin paljoa.

Ruokahävikin vähentämisen vinkkelistä pienet pakkaukset voittavat isot, mikäli isoista pakkauksista jää ruokaa yli.

– Ympäristöä rasittaa enemmän yksi pois heitetty kinkun viipale, kuin pakkaus, jossa se on ollut.

Muovi on nykyään hieman huonossa huudossa, mutta se sopii hyvin monien elintarvikkeiden pakkaamiseen. Olennaisinta, on että muovi päätyy käytön jälkeen muovinkeräykseen eikä luontoon.

 

Luota aisteihin

Päiväyksiäkin kannattaa tietenkin katsoa sillä silmällä ja miettiä, pystyykö käyttämään ostoksensa ajoissa.

– On kuitenkin järkevää ostaa vaikkapa päiväyksen takia alennuslaputettua jauhelihaa, jos tietää, että käyttää sen ajoissa. Tällaisen jauhelihan voi laittaa myös pakastimeen.

Viimeistä käyttöpäivää on syytä noudattaa. Parasta ennen -merkintä kertoo kuitenkin nimensä mukaisesti vain arvion, koska tuote on parhaimmillaan.

– Ylipäätänsä ruoan, esimerkiksi maito- tai hapanmaitotuotteiden syömäkelpoisuutta kannattaa arvioida aistinvaraisesti eli kokeilla, miltä ruoka tuoksuu ja maistuu.

Hävikkiuhan alaisen ruuan hyödyntäminen on ekoteko. Sen ympärille on syntynyt viime vuosina myös liiketoimintaa. Netissä toimivat esimerkiksi matsmart.fi ja fiksuruoka.fi, joiden kautta voi ostaa hävikkiuhan alaista ruokaa huomattavilla alennuksilla.

 

Jääkaappijärjestys kunniaan

Jääkaappijärjestykselläkin on merkitystä ruokahävikin pienentämisessä.

– Nopeimmin vanhaksi menevät tuotteet kannattaa laittaa hyvin esille, jotta ne tulevat käytettyä ensiksi.

Jääkaapin alaosassa on kylmempää, joten sieltä löytyvät oikeat paikat kalan ja lihan säilytykseen. Myös lähellä takaseinää on yleensä viileämpää kuin hyllyn etuosassa.

Jääkaapille sopiva lämpötila on +4 -+5 astetta. Vaikka jääkaapissa olisi oma lämpömittari, niin tämän lukemat kannattaa aina silloin tällöin tarkistaa.

– Jääkaapin lämpötila tarkistetaan asettamalla keskelle keskimmäistä hyllyä vesilasi, missä on lämpömittari. Sen olisi hyvä olla paikallaan yön yli ja katsoa sitten, mikä on lukema.

Luotettavin mittaustulos saadaan, kun lämpötila mitataan vedestä. Jos lämpötilan mittaa ilmasta, niin lukemiin vaikuttavat helposti esimerkiksi jääkaapin oven aukaisut.

 

Tuoretta ja pakastettua leipää

Pakastinkin voi auttaa ruokahävikin pienentämisessä – varsinkin, jos se ei toimi välisijoituspaikkana, jonne ruuat unohdetaan ja heitetään sitten myöhemmin pois.

– Pakastusrasioihin kannattaa merkata tarkkaan niiden sisältö. Järkevää voisi olla, että jonkinlainen kirjanpito pakastimen sisällöstä olisi myös laitteen ulkopuolella.

Kotitalouksissa heitetään paljon pois vanhaa tai ei kovin tuoretta leipää. Pakastin voi auttaa tässäkin.

Ison ruisleipäpakkauksen annista kannattaa ehkä siirtää osa saman tien pakkaseen. Pakkasesta otettu ei kenties vastaa ihan tuoretta, mutta ainakin se voittaa vanhan ja kuivuneen leivän.

 

Lue lisää vinkkejä ruokahävikin pienentämiseen

 

Kaikesta kotitalouksien ostamasta ruoasta arviolta kuusi prosenttia päätyy roskiin. Ruokahävikkiä syntyy vuosittain noin 20–25 kiloa henkilöä kohden.

Lähde: Luonnonvarakeskus, www.luke.fi

Hävikistä herkuksi on ruokabloggaajien yhteinen hanke, jonka tavoitteena on innostaa ja taikoa hävikki herkuiksi. Reseptejä paahdetusta tomaattisalsasta risottoleipään löytyy sivustolta www.suolaajahunajaa.com/havikista-herkuksi sekä Facebookista.


Teksti: Matti Välimäki



Tuoretta mehua aamuun

Ke, 20/02/2019 - 14:18


Braunin FastXtract- sekä ColdXtract -teknologioiden avulla raikas ja vitamiinirikas shotti hoituu lasiin jopa 15 sekunnissa. Teknologiat takaavat sen, että vihanneksista ja hedelmistä saadaan irti kaikki niiden optimaalisista ravinteista ja kallisarvoiset vitamiinit säilyvät tallessa mehustusprosessin nostaessa raaka-aineiden lämpötilaa vain alle 1°C -asteella.

Erikoismuotoiltu 750 ml vaahdonerottelukaadin erottelee vaahdon pois valmiista juomasta ja pääset nauttimaan kirkkaasta mehusta tuoreimmillaan.

Braun PurEase -mehulingon suositushinta on 119 euroa.

Lisätietoja: www.sahkotuonti.fi

Sonyn uudet 4K HDR-televisiot – parempaa kuvanlaatua ja uusia ominaisuuksia

Ke, 20/02/2019 - 14:04



Uutuusmalleissa on Sonyn uusimpia kuva- ja ääniteknologioita, joiden ansiosta ne ovat helppoja ensiaskeleita 4K HDR -televisioiden pariin.

Uutuusmallit ovat tyylikkäiltä ja käyvät yksiin sisustusratkaisujen kanssa: rakenne on tyylikästä ja laadukasta alumiinia tai harjattua alumiinia, ja peittää tarvittaessa kaapelit pitäen laitteen ympäristön siistinä johdoista.

Lisätietoja: www.sony.fi


 

Liesituuletin keskellä keittotasoa

Ke, 20/02/2019 - 11:10

Imuteho on yksi Witt Fusionin suurista vahvuuksista. Se siirtää ilmaa Indoor10-2 -sokkelimoottorilla jopa 7 m/s. Indoor12-sokkelimoottorilla ilmaa siirretään 9 m/s.

Kaikki Witt-keittotasojen tutut ominaisuudet sisältyvät tietysti myös Witt Fusioniin; kuten nelikulmaiset vyöhykkeet ja älykäs "kiehautusautomatiikka", jossa vedät liukukytkimen esimerkiksi tehoon 7 ja pidät sormesi siinä hetken. Kattila kuumennetaan välittömästi kiehuvaksi ja palautetaan sitten teholle 7, kunnes keittoaika on kulunut loppuun.

Witt Fusionin arvo on noin 3.999 euroa sokkelimoottorilla varustettuna.

Lisätietoja: www.witt.fi

Luonnollinen energiajuoma valmistuu helposti

Ke, 20/02/2019 - 10:08



Kaamosta, pimeyttä tai vaan suorittamisen vimmaa on monella arjessa ja vapaalla.

Moni hakee piristystä lisävitamiineista ja useat puskevat läpi pimeän vuodenajan hammasta purren. Ei sekään toimi, että kahvia tulee juotua kuppi toisensa jälkeen.

Kaupan energiajuomien valmistuksessa on käytetty tiettyjä piristeitä, kuten kofeiinia tai tauriinia sekä sokeria.

Mitäpä, jos kokeilisit itse tehtyä energiajuomaa, jonka valmistus käy kätevästi sitruspuristimella, sauvasekoittimella tai tehosekoittimella?

 

Yhdistellen monipuolista

Esimerkiksi appelsiinimehuun voi hyvin yhdistää mansikkaa ja banaania. Kookosmaito höystettynä inkiväärillä ja pienellä pippurisella cayenne-tujauksella on myös maistuva yhdistelmä.

Makeutta saa kuivatuilla ja jauhetuilla hedelmillä. Oletko kokeillut kuivattua aprikoosia, hunajaa sitruunamehun kanssa?

Myös pelkkä vihannesten ”kimara” mehuna – eli porkkanaa, selleriä, tomaattia vaikkapa tabascolla tuunattuna on raikasta.

 

Sähkölaitteet avuksi

Kodin pienillä ja vähän suuremmillakin sähkölaitteilla saa juomia kätevästi valmistettua ja mikä parasta, itsetehdyn juoman ravintoarvotkin voi koota itse ilman turhia lisäaineita. Superfoodista, kuivatuista marjoista, pähkinöistä ja erilaisista siemenistä löytyy runsaasti tietoa netistä ja hyvin varustetuista ruoka- ja luontaistuotekaupoista. Luomuakin saa nykyään melko hyvin tilattua ja valmiita ohjeita on runsaasti tarjolla.

Sitruspusertimien hinnat vaihtelevat noin 20 eurosta järeisiin useamman sadan euron laitteisiin. Myös tehosekoitin ja blenderi on oiva apulainen mehujen teossa. Mehulinko sopii hyvin todelliselle aktiivikäyttäjälle ja maksaa pian itsensä takaisin, kun hyödyntää esimerkiksi sesongittain tarjoushedelmiä ja marjoja.   

Banaani on erinomainen energian lähde. Banaanissa on myös paljon kaliumia, joka on natriumin lisäksi toinen tärkeä veren suola. Banaani pehmentää kivasti sitrusmehujen makua.

Pähkinöistä saa paljon energiaa ja hyvänlaatuista rasvaa. Mineraalit, vitamiinit ja rasvaliukoinen E-vitamiini ja antioksidantit tekevät pähkinästä superfoodia. Jauhettuna sopii hyvin juomiinkin.

Kvinoan proteiini, kuitu ja rasvahappokoostumus tekevät pikkuisista kvinoansiemenistä huikeita terveysvaikuttajia. Kvinoa sopii muun muassa jugurtteihin, juomiin tai ruoanlaittoon.

Linssit sisältävät muun muassa magnesiumia, rautaa, B-vitamiinia, mangaania, kuparia ja paljon proteiinia.

Chiansiemenet ovat hyvä lisä ruokavalioon. Ne ovat todellista superfoodia. Siemenet sisältävät reilusti proteiinia ja kuitua, kasviperäisiä omega-3-rasvahappoja ja hivenaineita. Sopii hyvin myös juomasekoituksiin.

(lähde terveyskirjastot, luontaistuotekaupat ja Wikipedia)



Aamun energinen vitamiinijuoma
4 annosta

2 banaania
2 dl appelsiinimehua
1 dl tyrnimarjoja
2 kiiwiä
Hunajaa tai tomusokeria maun mukaan

Appelsiinimehun saat kätevästi puristettua sitruspusertimella. Sekoita sitten kaikki sauvasekoittimella. 
Laita ainekset kulhoon ja sekoita tasaiseksi sauvasekoittimella.
Kaada kuohkea juoma laseihin ja tarjoa heti. Päälle voi ripotella pähkinärouhetta tai siemeniä. Makeutukseen sopivat myös kuivatut hedelmät, joita voi jauhaa.

 

BOSCH MCP72GPB sitruspuserrin
Elegantti ja raikas Bosch-muotoilu. Käytännöllinen 2-in-1 sitruspuserrin: Vastapuristettu mehu on tarjoiltavissa elegantista lasikarahvista. Puserrin sopii kaiken kokoisille hedelmille. 1000 ml lasikarahvi – mehua riittää koko perheelle. Sopii myös pienille määrille. Puserra esimerkiksi yhden limen mehu vain pusertimella, lasikannua ei tarvitse käyttää. Käytönjälkeinen puhdistus on helppoa: mm. karahvin, siivilän, puserrinosan sekä kannen voi pestä astianpesukoneessa.
Liitäntäteho 40 W. Pistokkeen tyyppi Euro-pis., maadoittamaton 2,5A.
Jännite 220-240 V.
Hinta noin 120 euroa.


NORDIC HOME CULTURE


Home Culturen sitruspuserrin sisältää tehokkaan 100-wattisen moottorin. Pusertimessa on kaksi eri kartiota, joista yksi on tarkoitettu pienille ja toinen suurille sitrushedelmille. Laitteen runko ja siivilä on valmistettu ruostumattomasta teräksestä, joten ne ovat kestäviä. Kaikki lisäosat on helppo irrottaa, ja siivilä on konepesun kestävä. Laitteen kumijalat sisältävät liukuesteen.
100 W moottori. 2 erikokoista kartiota. 
Hinta noin 23 euroa.

 

SMEG mehulinko


Tehokkaalla Smeg -mehulingolla valmistat helposti terveellistä, vitamiinipitoista tuoremehua 0,5 litraa. Mehulinko on saatavilla useissa eri väreissä. Hidas mehustusnopeus varmistaa, että saat kaikki tärkeät raaka-aineet irti hedelmistä ja yrteistä. Mehu myös säilyy pidempään. Käänteistoiminto ehkäisee tukosten muodostumista. Kumitassut estävät konetta liukumasta työtasolla.
Hinta noin 579 euroa.



SMEG sitruspuserrin


Smeg-sitruspuristimen avulla valmistat herkullista tuoremehua helposti mistä tahansa sitrushedelmästä. Tyylikäs retromuotoilu. Patentoidun Tritan-kannen ansiosta mehu ei roisku prosessin aikana ja keittiösi pysyy siistinä. Laite pysyy tukevasti paikoillaan koko puristusprosessin ajan.
Teho 70 W.
Hinta noin 139 euroa.

Tuotteet ja tarjoushinnat vaihtelevat myymälöittäin. 

Teksti: Mirkka Kortelainen
Kuvat: Valmistajat ja FREEPIK


 

 

Koti vihreäksi

Ti, 19/02/2019 - 15:46


Huonekasvit tuovat kotiin viihtyisyyttä. Kuva: PLANTAGEN


Huonekasvit tuovat luonnon sisälle ja lisäävät viihtyisyyttä. Kasvien hoitaminen on rauhoittavaa, jopa terapeuttista.

Yhä useampi suomalainen on ymmärtänyt asian. Innokkaimmilla harrastajilla ei ole kotonaan vain muutamia, vaan kymmeniä tai jopa satoja kasveja.

Huonekasviseuran puheenjohtaja Paula Heino-Linnahalme näkee, että huonekasvien nykysuosion taustalta löytyy myös sosiaalinen media.

– Facebookissa on paljon ryhmiä, joista ihmiset saavat tietoa kasveista. Facebookiin ja Instagramiin postaillaan kuvia omista ylpeydenaiheista. Lisäksi pistokkaita vaihdellaan ja myydään netin kautta.

Harrastuksessa on taiteellinen, tekninen ja jopa tieteellinen ulottuvuutensa:

– Saattaa olla, että esimerkiksi monia miehiä kiehtovat tekniset nyanssit, vaikkapa erilaiset valot ja kasvialustat.


Alkuun pääsee helposti

Vaan viherkasveista voi tietenkin nauttia myös ilman hifistelyjä. Harrastuksen kanssa pääsee helposti alkuun, kun valitsee aloittelijalle sopivat hoidokit.

– Esimerkiksi anopinkieli, traakkipuu ja rönsylilja ovat hyvin helppoja, vähään tyytyviä ja paljon anteeksi antavia kasveja.

Heino-Linnahalme uskoo, että jokainen voi löytää itsestään viherpeukalon. Hän kehottaa miettimään, kuuluko kenties ihmistyyppiin, jolla on taipumus kastella kasveja liikaa vai liian vähän.

– Mikäli on kova kastelija, niin kannattaa laittaa vaikkapa anopinkieli kasvamaan hiekkaiseen multaan, johon ei jää vettä lillumaan.

– Jos unohtelee kasteluita, niin kasvualustana voisi olla turve, johon on lisätty vettä sitovaa vermikulaattia.


Saatavilla on monenlaisia sisustukseen sopivia kasvivaloja. Kuva: PLANTAGEN

Ledeillä pärjää pitkälle

Monelle huonekasville riittää luonnonvalo ja normaali huonevalaistus. Led-tekniikan voittokulku on kuitenkin osaltaan siivittänyt harrastusta.

– Takavuosina huonekasviharrastaja joutui tavallisesti jossakin vaiheessa hankkimaan punaisia kasvivaloja. Nykyään näille ei ole yleensä tarvetta, vaan kasvivaloja paljon edullisemmilla ja energiatehokkaammilla tavallisilla led-valoilla pärjää hyvin. Ledit saa myös yhdistettyä kodin muuhun valaistukseen näppärämmin kuin kasvivalot.

– Paras valosävy on kylmän valkoinen, se näyttää enemmän auringonvalolta kuin lämmin valkoinen.

Huonekasviharrastaja, Huonekasviseuran sihteeri Sini Uotinen ohjeistaa, että käytännössä jo noin tuhannella lumenilla kasvi pärjää ja jatkaa kasvuaan pimeän kauden yli.

– Ledien hyvä puoli on myös se, että ne eivät kuumene liikaa ja polta kasveja.

Uotisella on viherhuoneessaan tuhansia huonekasveja. Hän käyttää siellä luonnonvalon apuna muun muassa led-työvaloja.

– Huonekasveja voi pitää nykyään ihan hyvin myös vaikkapa vessassa, sillä saatavilla on fiksun näköisiä spottilamppuja.

Uotinen mittailee kasvien saamaa valomäärää myös kännykkänsä luksimittari-appsin avulla.


Kasvualustoja joka lähtöön

Kasvualustojakin on tarjolla laaja kirjo:

– Perinteisen mullan lisäksi saatavilla on esimerkiksi kaarnarouhetta ja kookoskuitua. Myös kaupan valmista multaa voi viritellä kastelutyyliin sopivaksi esimerkiksi perliitillä, vermikuliitilla, savirouheella ja hiekalla.

Perliittiä, vulkaanista tuhkaa, käytetään mullan huokoisuuden ja ilmavuuden lisäämiseksi. Vermikuliitti, savimineraali, auttaa puolestaan veden sitomisessa.

Monet harrastajat tekevät multansa itse, vaikkapa ämpärissä pienessä matokompostissa.

– Kompostiin voi pistää esimerkiksi kahviporoja happamuutta lisäämään, banaaninkuoria hivenaineita ja mineraaleja tuomaan sekä kananmunankuoria kalkkia antamaan. Mullan joukkoon ei tarvita tällöin lainkaan ulkopuolista lannoitusta.

Tämän hetken trendikasveja tillandsioita,
eli ilmakasveja, voi kasvattaa melkein
missä vain, ne eivät tarvitse ruukkua
tai multaa, sumuttelu riittää niiden hoidoksi.

Joitakin kukkia pystyy kotioloissa myös jalostamaan:

– Esimerkiksi erivärisiä saintpaulioita on helppo risteyttää keskenään. Harrastaja voi leikkiä mehiläistä eli kuljettaa pumpulipuikolla yhden kukan siitepölyä toisen emille ja katsoa, minkälaisia kukkia siemenistä versoaa.

Ilmakasveja ja peikonlehtiä

Tällä hetkellä ehkä trendikkäimpiä huonekasveja ovat ilmakasvit, tillandisiat, jotka kasvavat tropiikissa puiden oksilla. Kasveilla ei ole juuria, vaan ne ottavat veden ja ravinteet lehtiensä avulla.

– Ilmakasveja kasvatetaan muun muassa lasipalloissa tai terraarioissa. Tillandsioita sumutetaan tai ne uppokastellaan.

Toisaalta suosiossa ovat hyvin perinteiset huonekasvit, esimerkiksi helppohoitoiset peikonlehdet. Monet ovat innostuneita myös tavallisen peikonlehden mutanttiversiosta, kirjavalehtisestä peikonlehdestä.

– Itse en ole vielä sellaista hankkinut, sillä harvinaisuutensa takia siitä joutuu maksamaan jopa satasia.

Vaan ainakin yksi asia on vielä selvittämättä. Onko vanhassa viisaudessa perää, että kasveille pitäisi jutella?

– Ei siitä ainakaan haittaa ole. Kasvit käyttävät hiilidioksidia, jota on uloshengityksessämme. Ehkäpä myös puheen pieni ilmavirtaus tekee niille hyvää.

Teksti: Matti Välimäki

Astiat puhtaaksi energiatehokkaasti

Pe, 15/02/2019 - 13:03

Ohjelma valitaan aina astioiden likaisuuden mukaan. Jos astiat eivät ole hirveän likaisia tai kone on täynnä esimerkiksi suhteellisen puhtaita laseja, käytä pikaohjelmaa.

Astianpesukoneen koko kannattaa valita perheen koon mukaan. Pienelle perheelle riittää pienempi kone kuin suurperheelle. Koneita löytyy pienistä pöytämallisia vähän kotona syövälle pariskunnalle tai 45 senttimetriä leveitä pienelle perheelle ja tietenkin täysikokoisia 60 senttimetriä leveitä.

Koska tärkeintä olisi hyödyntää koko koneen pesukapasiteetti, isoa konetta joutuu täyttämään pienessä tarpeessa jopa viikon. Tällaisessa tapauksessa pienempi kone voisi olla parempi vaihtoehto.


Puhdas kone tiskaa tehokkaammin

Poista karkea roska ja ruoantähteet astioista ennen niiden sijoittamista astianpesukoneeseen. Sen voi tehdä esimerkiksi pudottamalla ruokailuvälineellä tähteet kompostiastiaan tai pyyhkäisemällä tiskiin menevä astia jo muutoinkin kompostiin menevällä servetillä tai talouspaperin palasella.

Tarkasta myös koneen roskasihti säännöllisesti, noin kerran kuukaudessa ja poista sinne kertynyt lika, kuten esimerkiksi kalanruodot, vihannesten palat tai muu lika, joka ei ole liuennut veteen.

Tarkasta myös suihkuvarret ainakin kerran kuussa. Jos reikiin on tarttunut munankuoren palasia tai muuta roskaa, heikentävät ne pesutulosta. Astioiden tarkastaminen ja kevyt puhdistus kannattaa. Esimerkiksi purukumi voi astianpesukoneeseen joutuessaan lamaannuttaa koko sen toiminnan. Puhdas kone puhdistaa astiat tehokkaammin.

 

Sulata pakastin pakkasella!

Pe, 01/02/2019 - 13:02



Pakastin sulatetaan kun sen sisälle on muodostunut huurretta, viimeistään silloin kun seinäpinnat ovat huurteen peittämiä. Myös automaattisulatteiset pakastimet kannattaa silloin tällöin tyhjentää ja puhdistaa seinäpinnat, korit ja laatikot.

Imuroi pakastimen sulattamisen yhteydessä myös pölyt pois pakastimen alta ja takaa.

Kun aloitat sulattamisen, kytke virta pakastimesta pois. Nosta korit pois pakastimesta ja lado pakasteet esimerkiksi sanomalehdillä vuorattuihin pahvilaatikoihin tai jos mahdollista kylmälaukkuihin. Pahvilaatikot peitetään vielä täkeillä tai huovilla, vaikka ne viedäänkin kylmään ulos.

 

Nopeuta sulamista kuumalla vedellä

Kun pakastin on tyhjä, jätä ovi auki. Nopeuta jään sulattamista laittamalla pakastimen alaosaan astia, joka on täytetty kuumalla vedellä. Jos pakastimeen on kertynyt jäätä tai jäälevyjä, kerää ne pois ennen kuin jää sulaa.

Valvo, että pakastimen pohjalle sulava vesi valuu pohjan aukon tai etuosasta avattavan kourun kautta pakastimen ulkopuolelle laitettavaan astiaan.

Laita sulamisvedenkeräysastia paikalleen heti kun aloitat sulattamisen, jotta vettä ei pääse asunnon lattialle. Jos pakastimessa ei ole vedenpoistoreikää tai kourua, kuivaa vesi pois pakastimen pohjalta ja estä esimerkiksi etureunaan laitettavalla rätillä tai pyyhkeellä veden pääsy asunnon lattialle.

Älä jätä pakastinta koskaan sulamaan itsekseen, vaan tarkkaille, että sulamisvesi menee astiaan ja kuivaa ylimääräinen vesi säännöllisesti pois.






Pyyhi ja kuivaa lopuksi pinnat

Kun pakastin on sulanut, pyyhi se puhtaaseen astianpesuveteen kostutetulla siivousliinalla. Pese myös pakastimen irrotettavat hyllyt, korit ja muut irto-osat. Pyyhi pakastin sekä muut pestyt osat kuiviksi ja anna lopunkin kosteuden kuivua kunnolla ennen kuin kytket pakastimen päälle.

Kun pakastin on kuivunut, kytke se pakastinkytkennälle ja anna kylmetä hetki. Lajittele sen jälkeen pakasteet omiksi ryhmikseen ja aseta ne järjestyksessä takaisin pakastimeen.

Hävitä liian vanhat pakasteet. Muista kytkeä pakastin takaisin normaalitilaan, kun se on saavuttanut -18 asteen lämpötilan.

Puhdas ja sulatettu pakastin toimii varmemmin ja kuluttaa myös vähemmän sähköä.

 

Älä säästä sisäilman laadussa

Ke, 23/01/2019 - 12:44


Koneellisen tai painovoimaisen poistoilmanvaihdon säätäminen on hankalaa. Usein tuntuu, että ilmaston kautta johdetaan lämmintä sisäilmaa harakoille.

Poistoilmanvaihtoa ei pidä kuitenkaan estää. Sen kautta tapahtuva lämmön ulosjohtuminen on syytä hyväksyä, koska ainoat mahdolliset säästötoimenpiteet liittyvät ilmanvaihdon pienentämiseen.

– Ihmiset ja rakennusten rakenteet tarvitsevat puhdasta ilmaa. Ilmanvaihdolla on tärkeä rooli paitsi epäpuhtauksien, myös kosteuden poistamisessa. Rakenteisiin tiivistyvä ja jäävä kosteus synnyttää mikrobikasvustoja ja muita terveyshaittojen aiheuttajia, erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä toteaa.

– Asukkaiden ei pidä itse tukkia korvausilmarakoja- tai venttiileitä. Tukkimalla venttiilit saattaa tietämättään aiheuttaa reilusti tukkimisesta tulevaa säästöä kalliimman ongelman.

Älä tuki itse ilmanvaihtoventtiiliä tai
muuta
sen asetuksia. Venttiilit on
yleensä
asetettu niin, että ilma vaihtuu parhaiten.

Huonetiloihin tarvitaan korvausilmaa

Suuressa osassa Suomen asuinrakennuksia ilmanvaihto perustuu koneelliseen poistoilmanvaihtoon. Vanhemmissa taloissa ilmanvaihto perustuu edelleen painovoimaiseen ilmanvaihtumiseen, joka toimii parhaimmillaan hyvin.

Molemmissa järjestelmissä ilman vaihtuvuus huonetiloissa perustuu järjestelmän aikaansaamaan alipaineeseen, joka vetää sisätiloihin raikasta ulkoilmaa.

– Puhtaan ilman hallittua sisääntuloa varten järjestelmissä on tyypillisesti tehty ikkunan karmeihin ulkoilman saamiseksi raot. Uudemmissa tai useissa peruskorjatuissa rakennuksissa huoneiston ulkoseinään on asennettu erityinen korvausilmaventtiili. Oikein asennettuna näiden kautta saadaan huoneistoon raikasta ilmaa ilman häiritsevää vedon tunnetta, Mäkinen sanoo.

Ammattilainen auttaa

Omia säätötoimia parempi vaihtoehto on ottaa yhteyttä ammattilaiseen. Turhan suurella toimiva ilmanvaihto voidaan säätää tasolle, joka tarvitaan ihmisten ja rakennusten hyvinvoinnille.

– Järjestelmän säätö voidaan useimmiten tehdä suoraan olemassa oleviin laitteisiin. Muitakin toimenpiteitä voidaan harkita, mutta silloin tarvitaan kunnolliset kannattavuuslaskelmat. Tärkeintä on, että ilmanvaihtoon liittyvät muutokset tehdään suunnitelmallisesti ja oikealla ammattitaidolla.

Teksti: Ari J. Vesa
Kuva: Scanstockphoto

Vapauta lämpö liikkeelle

Ma, 21/01/2019 - 15:37

Patteri tarvitsee eteensä noin 30 senttimetriä vapaata tilaa paahtaa. Älä aseta huonekaluja tai verhoja patterin eteen, jotta lämmin ilma pääsee kiertämään ja lämpö levittäytymään huoneistoon.

Älä kuitenkaan lämmitä liikaa. Lämmitykseen kuluu noin puolet kotitalouden käyttämästä energiasta. Huomioi, ettei patterin termostaatin tarvitse normaalisti olla täysin auki oikean huonelämpötilan saavuttamiseksi.

Yhden asteen pudotus säästää energiaa noin viisi (5) prosenttia. Kiinnitä huomiota sopivaan sisälämpötilaan: oleskelutila 20–22 °C, makuuhuone 18–20 °C, porrashuone 17–18 °C, varasto ja autotallissa maksimissaan 12 astetta.

Älä tarkasta lämpötilaa termostaatin asteikosta, vaan mittaa noin metrin korkeudelta keskeltä huonetta hyvällä, mieluimmin tarkastetulla lämpömittarilla.

Lämmitys hoituu aina tehokkaimmin kodin varsinaisilla lämmityslaitteilla. Jos lämpö ei nouse 20–22 asteeseen, ilmoita siitä taloyhtiössä isännöitsijälle tai jos asut omakotitalossa, säädä lämmitystä isommalle. Tarkasta myös, että ilmastointi ei ole kesäasennossa tai koneellinen poisto liesituulettimesta päällä. Jos ikkunoissa on ilmaventtiilit säädä ne talviasuntoon, jos ne ovat unohtuneet kesäasentoon. Huonosti tiivistetyt ovet ja ikkunat kannattaa yrittää tiivistää heti kun mahdollista, veto saa ilman tuntumaan kylmemmältä kuin se onkaan.

Mikäli kotoa ollaan pitkään poissa, esimerkiksi matkoilla, kannattaa lämpötiloja laskea ja säätää ilmastointi pienelle.

Lämpöhukkaa voi välttää pitämällä sälekaihtimet kiinni ja vetämällä verhot ikkunan eteen yöksi. Kannattaa kuitenkin taittaa pitkät verhot sivuun patterin edestä. Lämmityskaudella kannattaa välttää pitkiä tuuletuksia ja tuulettaa mahdollisimman nopeasti ristivedolla.

 

On tärkeää, että patterinedustalla on riittävästi tyhjää tilaa, jotta lämpö pääsee leviämään huoneeseen. Älä peitä patteria verhoilla tai huonekaluilla.

 

Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa, Adato

75000 sähköauton latauspistettä yhdellä asiakkuudella

La, 19/01/2019 - 11:05

Sähköautojen lataus on jatkossa entistä helpompaa ja vaivattomampaa, kun yhdellä asiakkuudella päästään lataamaan eri latauspisteistä. Jaguar on ensimmäisenä valmistajana tarjoamassa asiakkailleen Euroopan johtavan itsenäisen sähköautojen latauspalvelun, Plugsurfingin.

Suomessa järjestelmään ovat jo liittyneet Virta ja Charge & Drive -latauspisteet. Alkuvuoden aikana mukaan on vielä julkistamattomien tietojen mukaan tulossa kolmas suomalainen latausoperaattori.

Latausten laskutukseen Jaguarin oman lataustagin kautta on tulossa kaksi vaihtoehtoa, joko latauksen kestoon perustuva, minuuttipohjainen vaihtoehto tai kiinteään kuukausihintaan perustuva vaihtoehto.

Hinnat ja yksityiskohdat julkistetaan tämänhetkisen tiedon mukaan vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana. Ennakkotietona on kuiskittu alkaen kuukausihinnaksi noin 46 euroa, mutta kuten sanottua, hinnoista ja järjestelmästä kerrotaan tarkemmin lähiaikoina.

Latauksen helppoutta

Plugsurfing tarjoaa sähköautojen omistajille ja latausverkostojen omistajille älykkäät lataus- ja maksujärjestelmät, jotka helpottavat sähköautoilijoiden latauspisteiden käyttöä oman kotilatauspisteen ulkopuolella Suomessa ja koko Euroopassa.

Tähän asti sähköautoilijoiden haasteena ovat olleet useat eri latausverkostot, jotka ovat vaatineet oman rekisteröitymisensä ja useiden applikaatioiden käyttöä. Latausverkostojen hajanaisuus vain korostuu keskisessä Euroopassa matkustettaessa. Esimerkiksi Saksassa on 70 eri sähköautojen latausverkostoa.

Julkistettaessa Jaguarin asiakkaidensa käyttöön valitsema Plugsurfing lataus- ja maksuapplikaatio tarjoaa sähköautoilijan käyttöön yli 75000 latauspistettä Euroopassa. Järjestelmä tarjoaa uudenlaista mukavuutta sähköautoilijalle.

Teksti ja kuvat. Ari J. Vesa

Herkkuja kotimaisesta punajuuresta

To, 10/01/2019 - 10:03



On aina mukava miettiä mitä uutta tekisi ruuaksi. Kokeilut ja ruuanlaiton voi myös keskittää viikonloppuun, jolloin on enemmän aikaa. Kannattaa kokeilla myös erilaisia kasvispohjaisia vaihtoehtoja, vaikka ei kasvisruokien vannoutunut ystävä olekaan. Siinä voi helpolla hämmästyttää sekä itsensä että muut syöjät positiivisesti.

Punajuuri-härkis-juustovuoka valmistuu lähes 100 prosenttisesti kotimaisista aineksista. Tämä herkku on myös helppo valmistaa. Työläin vaihe on punajuurien kuoriminen ja pilkkominen ohuiksi suikaleiksi ja aineiden sekoittaminen keskenään. Pilkkomisen jälkeen ruoka valmistuukin yksikseen uunissa.

 

Kotimaiset raaka-aineet

Kun menet perjantaina tai lauantaina viikonlopun ruokaostoksille ota mukaan hedelmä- ja vihannesosastolta isohkoja punajuuria ja punasipulia, maitohyllystä maustekermoja, juustohyllystä sinihomejuustoa ja cheddar-juustoraastetta sekä kylmähyllystä kahta erilaista härkäpapuvalmistetta.

Kaikki edellä mainitut raaka-aineet löytyvät kotimaisina. Myös basilikan voi ottaa kotimaisena tuoreena yrttinä. Suosin itse useimmiten tuoreita yrttejä ruuanlaitossa, mutta tällä kertaa turvauduin basilikan kohdalla maustepurkkiin, koska unohdin tämän raaka-aineen kauppareissulla.

Härkäpavut ovat kotimaista superfoodia. Samaan luokkaan voidaan varmasti laskea myös punajuuret. Jokaisen ruokavalion pitäisi sisältää tietty määrä kasviksia. Jos esimerkiksi salaatit eivät maistu, saa tästä ruokavaihtoehdosta kasvispäivän, jonka antimet maistuvat paatuneellekin lihansyöjälle.

 

Mausta rohkeasti ja kokeile

Kasvisruuassa on usein oleellista rohkea mausteiden käyttö. Siksi esimerkiksi valitsin tällä kertaa mukaan Härkis Indian curry -pakkauksen original-pakkauksen rinnalle. Tämä maustettu versio härkäpavuista antoi mukavan säväyksen tähän vuokaan.

Muutoin mausteena oli vain jo aiemmin mainittu basilika ja makukokonaisuudet luotiin juustoista ja maustekermoista sekä ripauksesta suolaa ja lorauksesta oliiviöljyä.

 

Valmistaminen

Aloita valmistaminen kuorimalla punajuuret ja pilkkomalla ne ohuiksi, pitkiksi suikaleiksi. Pilko sen jälkeen punasipulit pieniksi paloiksi. Laita tässä vaiheessa uuni lämpiämään 180 asteiseksi.

Lisää pilkotut punajuuret ja punasipulit, Härkis, murennettu sinihomejuusto ja cheddar-raaste isoon kulhoon ja sekoita ne hyvin käsin. Lisää vielä suola ja basilika ja sekoita ne uudelleen. Lorauta vielä reilu loraus oliiviöljyä ja sekoita vielä kerran.

Lorauta vielä hieman oliiviöljyä vuoan tai vuokien pohjalle ja levitä se sormin koko pohjaan. Lisää kulhosta sekoitetut aineen vuokaan, kaada päälle juusto- ja pippurikerma. Peitä vuoka alumiinifoliolla, jotta ruoka ei kuivu uunissa. Laita vuoka uuniin keskitasolle ja anna ruuan kypsyä noin tunti 10 minuuttia.

Kun ruoka on valmista, anna sen vetäytyä pöydällä runsas kymmen minuuttia ennen tarjoilua.

 

Ainekset

1,2 kg punajuuria. Osta vajaa 1,4 kg, niin kuorimisen jälkeen jää noin 1,2 kg
2 isoa punasipulia
250 g Härkis original
250 g Härkis Indian curry
170 g sinihomejuusto
175 g cheddar juustoraaste
4 dl juustokerma
2 dl pippurikerma
1 tl suolaa
2-3 tl basilikaa
reilu loraus oliiviöljyä

Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa, Adato


Latauspisteitä sähköautojen yleistymisen tahtiin

Ke, 09/01/2019 - 13:40

Latauspisteen asennus taloyhtiön parkkipaikalle.

Suuri osa suomalaisista asuu taloyhtiöissä. Keskusteluun on noussut kysymyksiä siitä, miten latauspisteet ovat taloyhtiöiden tiloihin teknisesti järjestettävissä, millaisia latauslaitteistoja voidaan taloyhtiöihin rakentaa ja mm. siitä, miten lataamisen energiakustannukset saa luotettavasti kohdennettua lataajien maksettavaksi sekä millaisia apuvälineitä tähän tarvitaan.

Taloyhtiön kannattaa pyytää sähköautolatauksen yksityiskohdat tunteva sähköalan ammattilainen kertomaan ratkaisuista ja kustannuksista esimerkiksi taloyhtiön kokoukseen. Asiantuntijan kanssaan voi myös pohtia sitä, millaiset ovat käyttäjien tarpeet, millaisia latauksia voidaan alkuvaiheessa sallia sekä milloin ja miten on syytä alkaa investoimaan parannuksiin.

Mitä latausjärjestelmältä halutaan?

Ensimmäinen selvitettävä asia on se, mitä latausjärjestelmältä halutaan? Halutaanko taata taloyhtiön asukkaille yön yli latauksessa tietty määrä kilometrejä tai tietty määrä kilometrejä esimerkiksi tunnin latauksella?

Haluttu toimintasäde ja latauksen nopeus muodostavat tärkeimmät kriteerit latausjärjestelmälle. Avuksi tähän pohdintaan kannattaa ottaa henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016: Suomalainen liikkuu keskimäärin 41 km päivässä ja 15 km yhdellä siirtymällä.

Kotilatausta suunniteltaessa voi huomioida, että yleensä hidas lataus riittää päivän ajotarpeeseen. Näin myös talonyhtiön sähköjärjestelmän tehot riittävät useammalle lataajalle ilman suuria remontteja. Sähköauton akku on päivittäiskäytön jälkeen harvoin tyhjä ja yöaikaisen latauksen tarve pystytään täyttämään hitaalla latauksella. Kiireisimmissä tapauksissa sähköautoilija voi turvautua pikalatauspisteisiin, joiden määrä lisääntyy automäärien kasvaessa.

Älykäs latausjärjestelmä esimerkiksi raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä, kuvassa Etolpan vaihtoehto.

Latauskustannusten kohdennus

Suunnitteluvaiheessa on myös päätettävä latauskustannusten kohdennus; riittävätkö käyttäjien mittarit, jotka luetaan määrävälein, vai onko parempi valita älykäs latausjärjestelmä, joka raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä.
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Matti Orrberg ja Voltmen Oy:n toimitusjohtaja Janne Skogberg rauhoittelevat kustannuksista huolestunutta kansaa.

- Kun sähköautoilijat ovat vielä toistaiseksi selkeä vähemmistö, kaikkia taloyhtiön autopaikkoja ei tarvitse heti muuntaa sähköautojen latauspisteiksi.
Harkiten hyvää tulee

Yksi vaihtoehto latauspisteiden järjestämisessä on pitkän ajan suunnitelma, jonka voi toteuttaa vaiheittain sähköautojen lisääntyessä. Yleensä alkuun päästään vanhoilla lämmityspisteillä vaihtamalla vain kotelo lataukseen sopivaksi. Kaapeloinnin voi uusia myöhemminkin. Joitakin teknisiä edellytyksiä on kuitenkin huomioitava.

Tarvittava energiamäärä perustuu siihen, kuinka paljon ajokilometrejä halutaan taata latausaikana. Ja mitä nopeammin energiaa halutaan ladata sitä enemmän tarvitaan tehoa. Sähköautolatauspisteiden hankinnan yhteydessä tulisi varmistaa, että kiinteistön sähkökeskukset sekä liittymis-, nousu- ja ryhmäkaapelointi ovat riittäviä, niin etteivät sähköt katkea ylikuormitustilanteessa.

Kannattaa muistaa, että sähköauton akku ei ole useimmiten tyhjä, kun auto parkkipaikalle ajetaan ja että päivittäiset ajomatkat ovat monella laskettavissa muutamassa kymmenessä kilometrissä. Julkiset pikalatauspisteet teiden varsilla ja kaupungeissa ovat ratkaisu suurempaan lataustarpeisiin.

Ei yksittäisiä, erilaisia latauspisteitä

- Osakkaiden yksittäin hankkimat eri tyyppiset latauslaitteet eivät ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu. Kannattaa edetä harkiten ja tehdä taloyhtiölle kokonaisvaltainen suunnitelma, jolla varmistetaan tehon riittävyys ja laitteiden yhteensopivuus.

- Älykäs latausjärjestelmä huolehtii latausten ohjauksesta ja tehotasapainosta eikä välttämättä ole tarvetta parantaa koko kiinteistön sähkönjakelua, muistuttaa Orrberg.

Latausmahdollisuus taattava kaikille

Aika usein taloyhtiöiden autopaikat ovat asukkaille nimettyjä, jolloin sähköauton latausmahdollisuus – vaikka sitten pienempitehoisenakin – on taattava jokaiselle asukkaalle. Ratkaisu, jossa taloyhtiöllä olisi sähköautoilijoiden yhteiskäytössä oleva latauspaikka, on käytännössä hankala eikä siksi suositeltava.

- Kukaan ei halua lähteä yömyöhään siirtämään autoaan ja tekemään tilaa seuraavalle lataajalle, toteaa Janne Skogberg.

Jos tavoitellaan ARA-tukea, latausvalmius kannattaa tehdä kerralla kaikille taloyhtiön autopaikoille.

Teksti: Ari J. Vesa, Kuvat: Mikko Arvinen ja Tuomas Sauliala

Sivut