Sähkölasku

 

Etämittauksen ansiosta saamme energiankäyttösi entistä nopeammin laskullesi. Kerran vuodessa olevaa tasauslaskua ei ole enää käytössä. Sähkölasku koostuu sähköenergiasta, sähkönsiirrosta ja veroista. Sähkölaskuja voi olla kaksi. Jos paikallinen verkkoyhtiösi on Loiste Sähköverkko Oy, myös sähkönsiirtomaksut veloitetaan samalla laskulla sähköenergian kanssa eli saat vain yhden laskun.


E-lasku on helpoin ja samalla ympäristöystävällinen

 

E-lasku on ekologinen ja turvallinen vaihtoehto, sen voi lähettää vain pankin kanssa sopimuksen tehnyt laskuttaja. E-lasku on sähköinen lasku, joka on samalla sekä laskujen vastaanotto- että maksutapa. Laskun sisällön voit tarkistaa kuten paperi- ja sähköpostilaskustakin. Voit hyväksyä laskun helposti napin painalluksella eikä sinun tarvitse näppäillä verkkopankissa erikseen laskun summaa, eräpäivää ja viitenumeroa. Verkkopankki arkistoi laskusi, joten pääset helposti selaamaan laskujasi siellä.


Näin otat e-laskun käyttöön:

 

- Vaihda paperi- tai sähköpostilaskua verkkopankissa maksaessasi laskun toimitustavaksi e-lasku tai tee verkkopankissasi e-laskusopimus.
- Valitse laskuttajien listasta joko Loiste Sähkönmyynti Oy tai Loiste Energia Oy riippuen siitä, kumpi yritys on laskun lähettäjä.
- Anna yksilöintitiedoksi aiemman sähkölaskun viitenumero.
- Useimmissa pankeissa voi valita, lähettääkö pankki ilmoituksen uudesta e-laskusta sähköpostitse tai tekstiviestinä.
- Tarkista mahdollisuus automaattiveloitukseen tai voiko palvelussa määritellä enimmäissumman, jonka saa maksaa tililtä ilman hyväksymistä.
- Laskujen arkistointipituudet vaihtelevat pankeittain.
- Voimassaolevan sähkösopimuksen laskut löytyvät aikajärjestyksessä myös Oma Energia -palvelusta.


Suoramaksu

 

Ne asiakkaat, jotka eivät käytä verkkopankkia, voivat tehdä pankissa suoramaksusopimuksen.


Laskut postitse

 

Jos e-lasku tai suoramaksu ei sovi tarpeisiisi, voit vastaanottaa laskut myös postitse.

 

Valitse eräpäivä ja laskujen määrä

 

Eräpäiväksi voit valita minkä tahansa kuukauden päivän, esimerkiksi palkka- tai eläkepäivän.

Laskujen määrään vaikuttaa sähkönkäyttö. Voit valita laskujen määrän sähkön vuosikäyttöön perustuvista vaihtoehdoistamme: 4 tai 6 laskua/vuosi ja suuremmalla kulutuksella (esim. sähkölämmittäjä) 6 tai 12 laskua/vuosi.


Lasku todellisen kulutuksen mukaan

 

Laskutamme todellisen kulutuksen mukaan vähintään neljä kertaa vuodessa.

 

Niputa monta sähkölaskua yhdeksi

 

Jos sinulla on sopimus useasta eri käyttöpaikasta, ota käyttöön ns. koontilasku. Palvelu edellyttää, että sopimuksissa on sama asiakasnumero ja laskurytmi. Saat laskun yhdessä kirjekuoressa tai e-laskuna voit maksaa yhdellä viitenumerolla jokaisesta käyttöpaikasta on oma erittelysivu laskun sisällöstä kuten ennenkin.

 

Saitko hyvityslaskun?

 

Sopimuksen päättyessä lähetämme loppulaskun, joka voi olla myös hyvitystä. Ilmoitathan hyvitystilisi heti laskun saatuasi asiakaspalveluumme puh. 0800 9 2000 (maksuton) arkisin klo 8-20 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@loiste.fi.

 

Lasku jää maksamatta

 

Jos laskusi jää maksamatta lähetämme laskun eräännyttyä maksumuistutuksen, jolla laskun voi maksaa normaalisti tilisiirtona. Maksumuistutus lähetetään aina postitse.

Jos tarvitset laskulle maksuaikaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puh. 0800 9 2000 ennen laskun eräpäivää.

Jos laskua ei ole maksettu huomautuksestamme huolimatta, se siirtyy Loisteelta Intrum Justitian hoidettavaksi. Asiakaspalvelijat Intrum Justitialla palvelevat ma – pe klo 7.30 – 20.00, la klo 9.00 – 16.00 numerossa 09 229 11 882 (ppm/pvm). Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse: ryhma118@intrum.com

Lisätietoa saat (Intrum Justitia):

Opastusta asiakkaalle, Lasku maksamatta? -sivulla

Oma Intrum –palvelu

 

Kysyttävää laskusta?

 

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme! Kun soitat, ota lasku esille ja kerro asiakasnumerosi.

Sähkölasku sisältää paljon lakien ja asetusten määrittämää tietoa, minkä vuoksi lasku voi näyttää mutkikkaalta.

Ensimmäisellä sivulla on laskun yhteenveto ja tilisiirto, josta selviää mm.

- mitä sähkönkäyttöpaikkaa lasku koskee
- minkä aikavälin sähkönkäytöstä on kyse
- milloin lasku on tehty eli laskun päiväys
- summan ja eräpäivän lisäksi tieto mahdollisesta suoramaksusta tai hyvityslaskun toimenpiteistä
- viitenumero, joka vaihtuu sähkölaskuittain. Ota tämä huomioon maksaessasi laskua tilisiirtona omassa verkkopankissasi

Toisella sivulla (paperilaskun kääntöpuolella) eritellään tarkasti laskun summan perusteet:

- sähkönkäytön määrä (kWh)
- perus- ja energiamaksun yksikköhinnat erikseen sähkön myynnin ja/tai siirron osalta
- sähkön siirron yhteydessä veloitettava sähkövero
- mahdolliset muut maksut kuten viivästyskorot ja -maksut eriteltyinä