Usein kysytyt kysymykset


    Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

    Sähköt ovat poikki tai osa sähköistä puuttuu
    Puu on kallellaan sähkölinjaa kohden tai kiinni siinä
    Haluaisin kaataa puita sähkölinjan lähistöltä
    Haluaisin tarjouksen kesämökilleni sähköliittymästä
    Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat
    Miksi en voi ostaa sähkön siirtoa muualta kuin paikalliselta verkkoyhtiöltä

    Miksi maksan perusmaksuja vaikka sähkönkulutukseni on todella pientä
    Kuinka voin seurata omaa sähkönkäyttöäni
    Lähden mökiltä pois talveksi, saanko katkaista sähköt pääkytkimestä
    Miten luen sähkömittariani itse

     

    Sähköt ovat poikki tai osa sähköistä puuttuu

    • Tarkista ensin onko naapurillasi sähköt. Sen jälkeen tarkista asunnon tai kiinteistön pää- ja ryhmäsulakkeet sekä vikavirtasuojakytkimet. Sulakkeen merkkinasta ei aina irtoa sulakkeen kannasta, vaikka sulake olisikin palanut
    • Jos sulakkeet ovat ehjät, ota yhteys valvomoomme numeroon 0800 9 2500
    • Jos numero tuuttaa jatkuvasti varattua tai numerossa on vastaajaviesti toiminnassa, se on merkki laajemmasta häiriöstä. Tällöin korjaustoimenpiteet on luultavasti jo aloitettu.
    • Keskeytysinfopalvelusta voit hakea tietoa häiriön laajuudesta ja arvioidusta kestosta täältä
    • Jos valot palavat toisissa huoneissa normaalia kirkkaammin ja toisissa huoneissa himmeämmin tai sähkölaitteet toimivat oudosti, syynä saattaa olla ns. nollajohtimen katkeaminen. Silloin 400 V:n kolmivaihejännite jakautuu epätasaisesti siten, että joihinkin laitteisiin tulee yli- ja joihinkin alijännite. Katkaise sähköt heti pääkytkimestä ja ota yhteyttä valvomoon.

    Puu on kallellaan sähkölinjaa kohden tai kiinni siinä

    • Kiireettömässä tapauksessa arkisin yhteys tekniseen palveluumme numerossa 0800 9 2200 tai liittymamyynti (a) loiste.fi
    • Kiireellisissä tapauksissa työajan ulkopuolella yhteys valvomoomme numerossa 0800 9 2500

    Haluaisin kaataa puita sähkölinjan lähistöltä

    • Tilaa aina ammattitaitoinen metsuri, jos aiot kaataa puita, joiden kaatuma-alueella kulkee sähkölinja. Maallikolle voi sattua kallis vahinko, jos puu kaatuu väärään suuntaan. Puun kaataja maksaa aina ulkopuolisille aiheuttamansa vahingot.
    • Mikäli puu kasvaa todella hankalassa paikassa sähkölinjoihin nähden, annamme asiantuntija-apua puiden kaatoon.  Voit ottaa arkisin yhteyttä tekniseen palveluumme numeroon 0800 9 2200 tai liittymamyynti (a) loiste.fi

    Haluaisin tarjouksen kesämökilleni sähköliittymästä

    • Jos mahdollista, lähetä tarjouspyyntö sijaintikartan kanssa tekniseen asiakaspalveluumme osoitteeseen liittymamyynti (a) loiste.fi
    • Voit myös soittaa numeroon 0800 9 2200
    • Sähköistysasioissa kannattaa ottaa yhteyttä kuukausia ennen suunniteltua liittymistä, koska mm. maankäyttöluvat ja rakentaminen saattavat vievät aikaa oletettua enemmän
    • Lue lisää täältä

    Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat

    • Muutaman sekunnin tai parin minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla usein estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet aiheuttavat usein ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten hetken kuluttua automaattisesti uudelleen päälle. Sähkölaitteiden tulee kestää rikkoontumatta nämä pienet katkot.

    Miksi en voi ostaa sähkön siirtoa muualta kuin paikalliselta verkkoyhtiöltä

    • Paikallinen verkkoyhtiö vastaa oman alueensa sähkön siirrosta asiakkaille, eikä siirtoa voi näin ollen kilpailuttaa tai ostaa toiselta yhtiöltä. Kun sähkömarkkinat vapautettiin kilpailulle, päätettiin siirtopalvelut jättää kilpailun ulkopuolelle. Syitä tähän olivat mm. päällekkäisen verkonrakentamisen kustannukset, ympäristö- ja maisemanäkökohdat sekä asiakkaiden tasapuolinen hinnoittelu yhden verkkopalveluyhtiön alueen sisällä.

    Miksi maksan perusmaksuja vaikka sähkönkulutukseni on todella pientä

    • Siirtomaksusta suurin osa on kiinteitä kustannuksia, jotka eivät riipu asiakkaiden sähkönkäytön määrästä. Vaikka asiakas ei kuluttaisi sähköä lainkaan, sähköverkkoa on siitä huolimatta ylläpidettävä, huollettava ja kehitettävä jotta asiakkaalla on aina tarvittaessa sähkönsaanti turvattu

    Kuinka voin seurata omaa sähkönkäyttöäni

    • Voit seurata omaa sähkönkäyttöäsi sekä euroina että kilowattitunteina kirjautumalla Oma Energia-palveluun.
    • Palvelu on maksuton kaikille Loisteen asiakkaille
    • Rekisteröidy palveluun täältä

    Lähden mökiltä pois talveksi, saanko katkaista sähköt pääkytkimestä

    • Pääsääntöisesti saat, mikäli mittalaiteeseen jää katkaisun jälkeen virta. Jos katkaiset sähköt vanhasta pääkytkimestä, tiedonsiirtoyhteys katkeaa ja joudumme tekemään turhaa vianselvitystyötä.
    • Mittalaitetyypillä E120M pyydämme käyttämään katkaisussa uutta pääkytkintä EPS 30 tai EPS 32. Tällöin tiedonsiirtoyhteys Loisteelle toimii edelleen ja voimme tarvittaessa lukea mittarin ja tarkkailla kiinteistöön tulevan sähköverkon kuntoa.

    Miten luen sähkömittariani itse

    • Tarkista mittarista laitetyyppi ja katso lukuohje täältä